Tuesday, February 27, 2007

mannfolkarbeid...

Vi andre i kose-kroken har fått et inntrykk av at Øystein er ganske opptatt av vedfyring. Han var en forkjemper for innkjøp av ved, og er oftest den som tar initiativ til opptenning. Jeg og Åshild tror at han ser litt på dette som hans oppgave som mann i huset.
Desverre, så går ikke denne vedfyringa alltid like bra.
Åshild betrodde meg en episode her en dag. Hun er snill og ville ikke blogge om den, jeg kunne ikke dy meg.

Øystein jobba hardt med å fyre. Det gikk ikke. Han banna litt, og la nytt avispapir på toppen av vedkubbene. Jeg legger til at vi også har tennbrikketter. Avispapiret tok fyr, og Øystein gikk opp for å gjøre noe.
Da avispapiret hadde brent opp, ble flammene borte igjen. Åshild tok ansvar, knøvlet avispapiret godt, å la det under veden. Da Øystein kom ned brandt det som bare det. Han ble strående fornøyd, og skrøyt litt av sine opptenningsevner.
"Jeg hadde ikke hjerte til å si at det var jeg som hadde tent opp, han virka så glad", sa Åshild litt forsiktig på slutten av fortellingen.

13 comments:

Åshild said...

Andrea, FY! hehe...

Øystein Jorem said...

hmm da tror jeg åshild må ha misforstått, for jeg var meget klar over at alt kom til å fucke opp i det jeg kom ned, og at jeg både hørte og så at åshild fyrte opp... Så var veldig klar over at jeg ikke fikk det til å brenne... Og jeg brydde meg vel ikke så mye i det jeg satt opp under et pledd... Og kritikk til blogginnlegger Andrea som havner utenfor kanten på flere presseetiske regler.

Nevner:
3.2. "Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte."

3.5. Oppgi ikke navn på kilde for opplysninger som er gitt i fortrolighet, hvis dette ikke er uttrykkelig avtalt med vedkommende.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger.

4.15. De som utsettes for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar.

Bra jobba Andrea!!

Øystein Jorem said...

og slenger med denne som en liten påminnelse.

4.13.Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

Åshild said...

du har jo alt kommt med tilsvar øystein, men jeg og andrea står på vårt...

Andrea said...

Andrea beklager:

Jeg ser at jeg kan ha kommet på kant med Vær Varsom Plakaten i mitt blogginlegg om Øystein Jorems vedfyring fredag 27. februar 2007.

3.2. "Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at opplysninger som gis er korrekte."

Etter å ha bodd sammen med Åshild siden begynnelsen av januar, vet jeg at hun er tidvis utilregnelig, og burde selvfølgelig vært mer kritisk til valg av henne som kilde. Kontroll av opplysningenetar jeg på min egen kappe.

3.5. Oppgi ikke navn på kilde for opplysninger som er gitt i fortrolighet, hvis dette ikke er uttrykkelig avtalt med vedkommende.

Jeg kan se at jeg har misbrukt Åshild Marita Håvelsrud sin tillitt i dette tilfellet. Jeg hadde ettertrykkelig opplyst om at jeg kom til å bruke opplysningene, men at det var en uttrykkelig avtale ser jeg i ettertid at er å dra det hele litt langt.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal såvidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger.

Jeg tenkte at muligheten til å kommentere blogginnlegget var tilstrekkelig tilsvarsrett. For å lese en kommentar må man klikke seg et hakk videre fra det opprinnelige blogginnlegget. Om jeg ikke er helt enig i at tilsvarsretten er brutt, så ser jeg at jeg har vært ute å vandret på tynn is.

saekhow said...

Hehe. Nu fattar man verkligen hur det är när fem journalister bor tillsammans. :P

Even Nielsen said...

NØRDER!

Åshild said...

jeg vil gjerne påpeke at jeg er en svært så pålitelig kilde, og jeg synes øystein har gått over den presseetiske streken han selv har trukket opp ved å påstå noe annet...

jeg vil dermed klage inn øystein!

Jakob said...

kor vanskeleg er det å fyre opp i peisen?

Åshild said...

det er ikke vanskelig i det hele tatt, om man gjør det riktig...

Åshild said...
This comment has been removed by the author.
Jomfruan said...

Her på Jomfruloftet så har vi et veldig avslappet forhold til VVP. Vi gjør generelt som vi vil, og er journalister på jobb. Ikke så mye her.

Men, til Andrea:

Mina har bevist at du kan få deg en jævli bra jobb selv med gjentatte brudd på VVP.

Så det er bare å peise på!

Ærbødigst.

Åshild said...

even, selv av frykt for å virke enda mer som en nerd, må jeg påpeke at det er nErd, ikke nØrd som du skrev...